تجهيزات توليدي مجموعه مهتاب گستر تجهيزات توليدي مجموعه مهتاب گستر .

تجهيزات توليدي مجموعه مهتاب گستر

همه چيز در مورد برج خنك كننده

برج خنك كننده

امروزه كليه تاسيسات صنعتي و همچنين تاسيسات تهويه مطبوع، تبريد يا توليد انرژي با انتشار گرما همراه هستند. به طور معمول، اين گرماي توليد شده بايد از سيستم دفع شود.

برج خنك كننده يا همان كولينگ تاور به دستگاهي گفته مي شود كه براي خنك كردن آب هايي كه جهت گرما گيري از واحد گرمازا در دستگاه هايي كه توليد گرما دارند و گرماي آن بايد از سيستم دفع شود، مورد استفاده قرار مي گيرد. در واقع مي توان گفت برج خنك كننده يك دستگاه حذف كننده حرارت مي باشد.

برج هاي خنك كننده از نظر جهت جريان هوا در سه دسته جريان مخالف، جريان متقاطع و جريان موافق، طبقه بندي مي شوند. به نوع اتلاف گرما در برج خنك كننده «تبخير» مي گويند.

نحوه كاركرد برج خنك كننده

آب گرم شده توسط يك فرآيند صنعتي يا در كندانسور تهويه مطبوع، از طريق لوله ها به برج خنك كننده پمپ مي شود.

آبي كه از طريق نازل ها به داخل پكينگ هاي كولينگ تاور پاشيده مي شود جريان آن را كند مي كند و تا حد امكان سطح آب را براي حداكثر قرار گرفتن در معرض هوا قرار مي دهد.

هنگامي كه آب از طريق برج خنك كننده جريان مي يابد، با هوا تماس پيدا مي كند. اين تماس توسط يك فن با موتور الكتريكي از داخل برج كشيده مي شود.

هنگامي كه آب و هوا به هم مي رسند، مقدار كمي آب تبخير شده و پديده خنك كنندگي ايجاد مي شود. سپس آب خنك شده به كندانسور يا واحد تهويه پمپ مي شود كه در آنجا گرما را جذب مي كند. سپس مجدداً براي خنك كردن به برج خنك كننده پمپ مي شود. اين حلقه بار ها و بار ها تكرار مي شود تا تجهيزات يا كندانسور گرم شده را به طور مداوم خنك نگه دارد.

وظيفه برج خنك كننده در سيستم تبريد

وظيفه برج خنك كننده در سيستم تبريد، فشار دادن گرماي نهايي در چرخه تبادل حرارت است. مبرد متراكم مي شود، سپس آب خنك به سيستم برگردانده مي شود تا دستگاه ها و فرايند هاي صنعتي خنك شوند.

برج خنك كننده به دليل توانايي دفع گرما توسط انتقال حرارت و تبخير، عملكرد پايدارتري نسبت به روش دفع گرما توسط توربين هاي بادي دارد و در نتيجه ظرفيت خنك كنندگي آب بالا و مناسب براي نياز هاي خاص است. اين دستگاه به طور خاص، در مناطق شمالي و مركزي كشور ما بسيار كارآمد خواهد بود.

اين سيستم خنك كننده بر چيدمان تجهيزات تاثيري ندارد. زيرا كاربران بسته به وزن و اندازه برج خنك كننده مي توانند آن ها را در موقعيت هاي مختلفي روي زمين يا حتي روي سقف نصب و راه اندازي كنند.

طبقه بندي برج خنك كننده

برج هاي خنك كننده در انواع مختلفي طراحي و ساخته مي شوند. شناخت انواع مختلف به همراه مزايا و محدوديت هاي آن ها، هنگام تعيين برج خنك كننده مناسب براي يك پروژه امر بسيار مهمي است كه مهندسان بايد به آن توجه نمايند.

سيستم هاي برج خنك كننده اغلب براي فرآيند هاي صنعتي بسيار مهم هستند. اين سازه هاي استوانه اي بلند، مسئول خنك كردن آب توليد شده از سيستم هاي تهويه مطبوع يا فرآيند هاي تاسيساتي و صنعتي هستند. آن ها بر اساس الگوي طبيعي يا مكانيكي و جهت جريان هوا در انواع مختفي طبقه بندي مي شوند.

جنس برج خنك كننده

با توجه به پيشرفت تكنولوژي امروزه به جاي برج هاي خنك كن چوبي و فلزي از فايبرگلاس استفاده مي شود، زيرا در مقابل رطوبت و خوردگي و نور افتاب بسيار مقاوم هستند و قطعات فايبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحكام خود را حفظ كرده و به هيچ عنوان دچار شكست نخواهند شد و همچنين فايبرگلاس داراي وزن كم تري نسبت به فلز مي باشد، در استحكام و مقاومت با آن برابري مي كند و در برابر زنگ زدگي و خوردگي به شدت مقاوم مي باشد، فايبرگلاس تا حدودي انعطاف پذير و قابل ترميم است و عمر و دوام طولاني تري نسبت به فلز دارد.

اجزاي اصلي برج خنك كننده

اجزاي اصلي برج خنك كننده به صورت كلي شامل موارد زير مي باشد:

·        بدنه

·        حوضچه آب

·        سيستم توزيع آب

·        سيستم انتقال هوا

·        المان هاي انتقال حرارت

كاربرد برج خنك كننده چيست؟

برج هاي خنك كننده تبخيري هنوز هم متداول ترين تجهيزات خنك كننده در هر دو سيستم تهويه مطبوعو مهم تر از همه، محيط هاي صنعتي مي باشند. در واقع برج هاي خنك كننده به بهبود بهره وري و افزايش راندمان كاري كمك مي كنند. اين سيستم ها به طور خاص در موارد زير استفاده و بهره برداري مي شوند:

·        نيروگاه هاي هسته اي، حرارتي، زمين گرمايي و زغال سنگ

·        كارخانه هاي نفت و گاز (معمولاً از برج هاي خنك كننده صنعتي بزرگ استفاده مي شود.)

·        توليد پلاستيك و عمليات حرارتي فلزات (همانند كارخانه هاي فولادسازي و ريخته گري)

·        سيستم هاي تهويه مطبوع در ساختمان هاي عمراني و صنعتي

·        صنايع غذايي (شامل منجمد كردن غذا هاي دريايي، محصولات كشاورزي، گوشت، مرغ و ...)

·        صنعت برق (حمايت از صنعت برق براي توليد دستگاه هاي تهويه مطبوع و ...)

·        متالورژي (شامل ماشين هاي خنك كننده اي كه فولاد، مس، آلومينيوم و ... توليد مي كنند.)

علاوه بر موارد فوق، از برج خنك كننده در زمينه هاي ديگري نيز استفاده مي شود.

محاسبات برج خنك كننده

محاسبات برج خنك كننده شامل محاسبه ظرفيت برودتي، راندمان و آب جبراني در برج خنك كننده هست كه مبناي اصلي طراحي كولينگ تاور به حساب مياد. انجام دقيق محاسبات در برج خنك كننده، فرصتي است جهت انتخاب صحيح و درست نوع برج خنك ‌كننده، محاسبه ظرفيت برودتي مناسب و برآورد ميزان مصرف آب برج خنك كاري. انجام صحيح محاسبات باعث عملكرد بهتر برج خنك كننده مي شود و در نتيجه كاركرد خوب در اين تجهيز ساير دستگاه هايي كه با خنك كن سرد مي ‌شود و كاركرد بهتري هم دارد.

محل نصب برج خنك كننده

برج خنك كننده كه به عنوان منبع خنك كننده نيز شناخته مي شود، به صورت مكعبي و گرد يا مخروطي طراحي و توليد مي شوند كه بسته به محل نصب و نياز كاربري مي توانيم برج خنك كننده مكعبي يا مخروطي را متناسب با موقعيت و زمين انتخاب و نصب نماييد.

نكات مهم در انتخاب برج خنك كننده

انتخاب برج خنك كننده وابسته به تعيين چهار عامل مي باشد، كه عبارت است از:

1.     دبي آبي كه بايد سرد شود.

2.     دماي آب ورودي به برج خنك كننده

3.     دماي آب خروجي از برج خنك كننده

4.     دماي مرطوب هواي ورودي به برج خنك كننده

برج خنك كننده وظيفه دفع كردن گرماي حاصل از چرخه سيستم سرمايش را بر عهده دارد و از آنجا كه برج ‌هاي خنك كننده بر مبناي سيستم سرمايش تبخيري عمل مي كنند با افزايش دماي مرطوب ظرفيت برج خنك كننده در خارج كردن گرماي حاصل از چرخه سرمايش، كاهش مي ‌يابد.

راهنماي انتخاب و خريد برج خنك كننده

انتخاب نوع دستگاه برج خنك كننده نياز به بررسي و محاسبه دقيقي دارد تا ظرفيت مورد نياز آن متناسب با پروژه تعيين شود. پس يادتان باشد قبل از خريد اين دستگاه حتما با يك كارشناس سيستم هاي تهويه مطبوع مشورت كنيد.

گروه توليدي و صنعتي مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمينه مشاوره خريد برج خنك كننده و نصب و راه اندازي بهترين سيستم هاي تبادل حرارتي، آماده ارائه انواع دستگاه هاي برج خنك كننده به مشتريان عزيز مي باشد.

مشاوره و سفارش دستگاه برج خنك كننده

براي مشاوره و خريد برج خنك كننده مي توانيد با تيم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشيد .

شما مي توانيد از طراحي تا اجرا محصول مورد نظر و پشتيباني آن براي پروژه هاي بزرگ را به ما بسپاريد .

تلفن: 66706377 و 66709528


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۰:۰۴ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

آشنايي با سيستم روف تاپ پكيج

روف تاپ پكيج

روف تاپ پكيج يا پكيج يونيت سيستمي از تجميع چيلر و هواساز در داخل يك يونيت درست شده است. اين دستگاه در دو مدل يكپارچه و مجزا با كندانسور آبي و هوايي براي سيستم سرمايش و گرمايش در ظرفيت هاي متعدد با كويل انبساط مستقيم و انواع كويل هاي گرمايي با فيلتر هاي مختلف طراحي و توليد مي شود.

روف تاپ پكيج يا همان پكيج يونيت پشت بامي را مي توان دستگاهي مستقل و با راندمان انرژي بالا در بين سيستم هاي تهويه مطبوع HVAC معرفي كرد كه ساختار آن تركيبي از كندانسينگ يونيت (چيلر بدون اواپراتور و شير انبساط) و هواسازي با كويل سرمايش DX مي باشد. چنان كه تمامي مؤلفه ها و اجزاي لازم جهت توليد هواي مطبوع را در بر دارد.

وظيفه سيستم پكيج يونيت پشت بامي، تأمين هواي خنك مورد نياز از طريق انتقال مبرد سرد توليدي در كندانسينگ يونيت به كويل سرمايش DX (اواپرتور هوايي) در هواساز مي باشد. با اين تفاوت كه هر دو سيستم (كندانسينگ يونيت و هواساز) در قالب سيستمي يكپارچه و مستقل بيان مي شوند.

در روف تاپ پكيج مي توان با تعبيه كويل گرمايش در قسمت هواساز دستگاه، علاوه بر سرمايش، نياز گرمايشي پروژه را نيز در فصل سرما براورده كرد.

دليل نام گذاري اين دستگاه با عنوان روف تاپ پكيج (پكيج يونيت پشت بامي)، اين است كه همواره آن ها را بر روي پشت بام ساختمان ها نصب و راه اندازي مي كنند.

گرمايش سيستم هاي روف تاپ پكيج

گرمايش در سيستم هاي روف تاپ پكيج ها به صورت هاي مختلف مي تواند وجود داشته باشد. استفاده از هيت پمپ و در واقع زير بار رفتن كمپرسور در زمستان و استفاده از همان كويل DX دستگاه، يك روش گرمايش در روف تاپ پكيج است. البته اين روش به دليل مصرف بالا در ايران خيلي مورد استفاده قرار نمي گيرد.

روش هاي ديگري از جمله استفاده از المنت هاي حرارتي و كويل هاي با گرمايش حاصل از سوخت نيز در پكيج هاي پشت بامي وجود دارد.

اما بهترين و به صرفه ترين روش گرمايش در ايران استفاده از كويل آب گرم در دستگاه روف تاپ پكيج مي باشد. در زمستان آب گرمي كه معمولا از طريق موتورخانه يا پكيج گرمايشي تامين شده به داخل كويل فرستاده شده و با عبور هوا از روي آن هواي گرم مي شود و به محيط ارسال مي شود. اين روش بسيار متداول مي باشد.

كاربرد هاي روف تاپ پكيج

روف تاپ پكيج ها به دليل حجم هواي بالا نياز به سيستم كانال كشي كه معمولا در ابعاد بالا نيز مي باشند، نياز دارند. اين سيستم كانال كشي استفاده از اين دستگاه ها را در محيط هاي مسكوني و اداري با محدوديت مواجه مي سازد. در واقع فضا هايي كه نياز به سرمايش به صورت يكپارچه و در حجم هواي بالا دارند بايد از اين سيستم استفاده كنند. برخي از كاربرد هاي سيستم روف تاپ پكيج عبارت است از:

·        ويلا ها

·        مساجد

·        بيمارستان

·        سالن اجتماعات

·        واحد هاي اداري

·        فضا هاي آموزشي

·        و ...

مزايا روف تاپ پكيج

·        كم صدا

·        صرفه جويي در فضا

·        قابليت اتصال هواي تازه

·        نصب و تعمير و نگهداري آسان

·        قابليت نصب روي زمين و سقف ساختمان

·        توزيع هواي يكنواخت در فضا با استفاده از كانال

·        قابليت اتصال كويل آب گرم و توليد گرمايش در زمستان بدون استفاده از برق

·        قابليت نصب فيلتر هاي مختلف جهت فضا هاي بيمارستاني و ... كه حساس است.

·   قابليت استفاده از تناژ 5 تن تا 50 تن در مدل‌ هاي معمولي و تروپيكال جهت استفاده در مناطق حاره اي (دماي كاركرد از 20 تا 55 درجه سانتي گراد)

روف تاپ پكيج تمام اجزاي گرمايشي و سرمايشي را در يك يونيت جاي مي دهد كه روي سقف قرار دارد و محوطه اطراف ساختمان را اشغال نمي كند. همچنين تاثيري بر روي نما و زيبايي خانه ندارد.

انعطاف پذيري سيستم روف تاپ پكيج

سيستم تهويه مطبوع روف تاپ پكيج از لحاظ طراحي و ظرفيت سرمايشي و گرمايشي بسيار انعطاف پذير مي باشد چرا كه اگر فضاي تحت كنترل سيستم گسترش يابد و يا باز طراحي شود، مي توان تعداد روف تاپ پكيج ها را اضافه يا كم كرد و علاوه بر آن مي توان بسته به بار گرمايش و سرمايشي مورد نياز ساختمان، واحد هاي مختلف روف تاپ پكيج را در موقعيت هاي مختلف توزيع كرد.

اصول بار حرارتي و برودتي روف تاپ پكيج

در طراحي تاسيسات گرمايشي و سرمايشي، قبل از هرچيزي بايد بار حرارتي فضا يا فضا ها را بدانيم و در غير اين صورت عملا هيچ تصميمي در مورد تاسيسات حرارتي نمي توانيم بگيريم و عملا سعي و‌ خطا خواهد بود و از بين رفتن سرمايه. در ابتدا بايد دماي كابري هر منطقه را بدانيم. مثلا ۲۳ درجه سانتي گراد دماي آسايش زمستان اتاق نهار خوري و دماي ميانگين سرد ترين روز زمستان كه مثلا براي تهران در اسلايد سازمان هواشناسي آورده شده است. براي جنس ديوار ها ( لايه هاي نما، ملات، آجر و ... تا گچ پلاستر) و شيشه و درب‌ ها سقف كف متصل به زمين يا در معرض هوا ضرايب انتقال حرارت كلي محاسبه مي شود و نهايتا انتقال حرارت از هر كدام از موارد ياد شده محاسبه و جمع مي شوند تا بار حرارتي كلي فضا به دست آيد. اين عدد از ضرب مساحت در اختلاف دماي داخل و بيرون در ضريب كلي انتقال حرارت به دست مي آيد. براين اساس مي توان تجهيزات گرمايشي مانند كويل، قطر و ظرفيت كانال، رادياتور يا يونيت هيتر را با يك ضريب اطمينان تا ۱۰ درصد بالا تر به دست آورد.

معايب روف تاپ پكيج

·        وزن زياد پكيج

به دليل بالا بودن بار اعمال شده از طرف پكيج به سازه ساختمان براي تعيين موقعيت دقيق روف تاپ پكيج نياز به مشورت با مهندس سازه ساختمان است.

·        كانال كشي افقي روي پشت بام

در بعضي موارد، واحد روف تاپ پكيج به كانال كشي افقي نياز دارد كه بايد جزييات ساپورت مشخص شود كه اين امر ممكن است بر جانمايي ساير تاسيسات و تجهيزات مورد استفاده در پشت بام تاثير بگذارد.

·        تك زون بودن

روف تاپ پكيج ها معمولا تك زون هستند كه انعطاف دمايي در اتاق ها را كم مي كند مگر آن كه كانال ها خود با دمپر، زون بندي شده باشند.

نكته مهم انتخاب و خريد روف تاپ پكيج

استفاده از روف تاپ پكيج براي مكان هايي توجيه دارد كه:

فضايي يكپارچه و با متراژ نسبتا بالا داشته باشند مانند تالار هاي پذيرايي، رستوران ها، دانشگاه ها، كارخانه ها، فضاي مشاع پاساژ ها و هتل ها، باشگاه هاي ورزشي، نمايشگاه و سالن هاي سمينار

نه مكان‌ هاي مسكوني، اداري و يا تجاري كه شامل فضا هاي جداگانه متعددي بوده و هر يك از آن ها نياز به كنترل مستقلي خواهند داشت.

گروه تولدي و صنعتي مهتاب گستر متخصص در طراحي و عرضه مناسب ترين سيستم هاي تهويه مطبوع مطابق با نياز واقعي مشتري و امكانات مالي كارفرمايان محترم، آماده ارائه انواع روف تاپ پكيج (اسكرال، پيستوني و اسكرو) در ظرفيت هاي مختلف مي باشد.

پارامتر هاي تعيين كننده قيمت دستگاه روف تاپ پكيج

·        فيلتر ها

·        مدل دستگاه

·        نوع كمپرسور

·        نوسانات ارزي

·        هزينه هاي نصب

·        برنده سازنده روف تاپ پكيج

روف تاپ پكيج مهتاب گستر

روف تاپ پكيج شركت مهتاب گستر در دو مدل يكپارچه و مجزا با كندانسور آبي و هوايي براي سيستم سرمايش و گرمايش از ظرفيت هاي ۵ الي ۸۰ تن تبريد با كويل انبساط مستقيم و انواع كويل هاي گرمايي و با فيلتر هاي مختلف طراحي و توليد مي شود. شايان ذكر است كه ما كامل ترين توليد كننده روف تاپ پكيج در انواع مختلف هستيم. براي كسب اطلاعات بيشتر با مهندسين ما در تماس باشيد.

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۷:۱۹ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

فرآيند بهره برداري و ساختار فيلتر هاي شني استخر

فيلتر شني استخر

فيلتر شني استخر به عنوان قلب استخر مورد علاقه پيمانكاران و واحد هاي ساخت استخر مي باشد. فيلتر شني استخر همچنين به عنوان يك وسيله ضروري در استخر هاي شنا و جكوزي ها براي فيلتر كردن آب و تميز نگه داشتن مخزن آب استفاده و بهره برداري مي شود.

در مقاله امروز، مي خواهيم روند عملكرد و ساختار فيلتر شني استخر را با هم بررسي نماييم، پس تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

فيلتر شني استخر چيست؟

امروزه فيلتر شني استخر يكي از تجهيزات فوق العاده مهم و ضروري براي پروژه هاي استخري مي باشد. فيلتر شني هاي استخر به آب اجازه مي دهند تا از طريق مخزن شن و ماسه به گردش در آيد و آلودگي ها و كثيفي ها را به دام بيندازد و از بازگشت آن ها به استخر جلوگيري شود. اين امر منجر به آب تميز تر و شفاف تر شدن آب استخر مي شود.

طبق اسناد اخير در مورد فيلتر شني استخر، اين فيلتر مي تواند ذرات بسيار ريز از 20 تا 100 ميكرون را حذف نمايد.

ساختار فيلتر شني استخر و فرآيند بهره برداري

·        ساختار فيلتر استخر

فيلتر شني استخر از 3 قسمت اصلي تشكيل شده است، كه عبارت است از:

بدنه فيلتر: بدنه فيلتر شني استخر از مواد كامپوزيت تركيب شده با الياف شيشه براي ايجاد يك پوشش عالي، مقاوم در برابر فشار بالا براي كمك به محافظت از محصول در برابر عوامل تأثير گذار همانند آب و هوا، محيط و ... ساخته شده است. اين فرايند ساخت، فيلتر شني استخر را بسيار با دوام مي كند و مي تواند براي مدت طولاني از آن استفاده و بهره برداري شود.

شير فيلتر شني استخر: فيلتر شني معمولي از يك شير 6 كاره براي كار آسان دستگاه استفاده مي كند.

فيلتر ها: فيلتر شني استخر داراي عملكرد فيلتر هاي گردش روزانه است. (آب از طريق بستر شني فيلتر، از بالا به پايين مي رود).

حالت شستشوي معكوس: اين حالت براي تميز كردن شن و ماسه فيلتر شني استخر با معكوس كردن جريان در لايه هاي شني از پايين به بالا مي باشد.

حالت شستشو: اين يك حالت تخصصي براي تميز كردن فيلتر با معكوس كردن جريان از طريق بستر شني از بالا به پايين است (اين حالت معمولاً پس از جاروبرقي و شستشوي معكوس استفاده مي شود).

چرخش مجدد (حالت همزن): از اين حالت براي به گردش درآوردن آب استخر يا هوادهي مواد شيميايي استفاده مي شود.

توجه: براي اين كه فيلتر شني استخر بهترين عملكرد را داشته باشد، انتخاب بستر فيلتر مناسب بسيار مهم مي باشد.

بهبود عملكرد فيلتر شني استخر

از مهم ترين تجهيزات استخر مي توان به فيلتر شني استخر اشاره كرد. فيلتر شني استخر به عنوان منبع اصلي فيلتراسيون استخر شما به حساب مي آيد. در نتيجه بهبود عملكرد فيلتر شني استخر بسيار اهميت دارد و بايد مود توجه قرار گيرد.

شن و ماسه فيلتر استخر چيست؟

فيلتر شني استخر شما، باكتري هاي مرده، جلبك ها، آلودگي هاي آب و تمامي اجسام ريزي كه با چشم ديده نمي شوند را به دام مي اندازد تا باعث كدورت آب و يا بيماري شناگران نشوند. شن و ماسه موجود در فيلتر كه به آن رسانه فيلتر گفته مي شود، اين آلودگي ها را به دام مي اندازد. استفاده از شن و ماسه جهت فيلتراسيون آب بسيار عالي است و عملكرد فوق العاده اي دارد. به همين دليل در ساير سيستم هاي فيلتراسيون آب همانند تصفيه فاضلاب، سيستم هاي سپتيك و حتي براي آب آشاميدني مورد استفاده قرار مي گيرد.

مزاياي شن و ماسه خوب

شن و ماسه خوب داراي مزاياي بسياري هستند. از جمله:

·        دريافت آب شفاف

·        عملكرد خوبي دارند.

·        به ندرت مسدود مي شود.

·        تعويض شن و ماسه هر چند سال يك بار

انواع فيلتر شن و ماسه استخر

·        شن و ماسه سيليكا (سيليس)

شن و ماسه اي كه در فيلتر شني استخر معمولا مورد استفاده قرار مي گيرد، ماسه سيليس شماره 20 مي باشد. اين ماده از كوارتز زميني به وجود مي آيد كه دانه هاي سيليس تيز و با لبه هاي دندانه دار را ايجاد مي كند و براي به دام انداختن ذرات از آب مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين نكته را در نظر داشته باشيد كه شن و ماسه سيليس استخراج مي شود، توليد نمي شود.

·        شن و ماسه شيشه اي

گزينه ديگري كه به عنوان شن و ماسه در فيلتر شني استخر مورد استفاده قرار مي گيرد، شن و ماسه شيشه اي مي باشد كه يك گزينه مناسب براي جايگزيني سيليس مي باشد. اين ماده از شيشه 100 درصد بازيافتي ساخته شده و سطح آن صاف است، اما با اين وجود ذراتي به اندازه دو ميكرون (يعني يك ميليونيمم متر) را به دام مي اندازد. شن و ماسه شيشه اي داراي بار منفي مي باشد، بنابراين در گرفتن ذرات آهن و منگنز برتري دارد. اين امر به ويژه اگر استخر شما از منبع آب سخت پر شود، بسيار مفيد مي باشد.

·        شن و ماسه زئوليت

زئوليت مي تواند جايگزين سيليس كه از مواد معدني سنگ هاي آتش فشاني به نام زئوليت ايجاد شده است و 100 برابر سطح شن و ماسه فيلتر استاندارد است، شود. زئوليت با استفاده از فرايندي به نام غربالگري مولكولي، كلرامين ها، محصولات جانبي كلر كه باعث سوزش چشم شناگران مي شود، را به دام مي اندازد. اگر متوجه شديد كه بايد استخر خود را مرتبا شوك بزنيد، شن و ماسه زئوليت مي تواند بدون نياز به استفاده از بسياري از مواد افزودني شيميايي استخر، تحت كنترل كلرامين ها قرار گيرد.

دلايل تعويض شن و ماسه فيلتر استخر

هر سه نوع شن و ماسه داراي سطحي ناهموار هستند كه هنگام عبور از آب، آلودگي ها را به دام مي اندازد. با گذشت زمان، آب شتابان سطح خاردار شن را از بين مي برد و و آن را صاف و گرد مي كند. آب براي چندين ساعت در روز از فيلتر عبور مي كند. اين صاف كاري نتيجه فرايندي به نام هوازدگي مي باشد. وقتي شن و ماسه فيلتر استخر صاف مي شود، هيچ لبه دندانه اي براي گرفتن و نگه داشتن آلاينده ها ندارد. استخر شما ممكن است آلوده و كدر به نظر برسد يا به درمان شوك مكرر نياز داشته باشد، چرا كه رسانه فيلتر به پايان عمر خود نزديك مي شود.

مراحل تعويض شن و ماسه فيلتر استخر

1.     پمپ را خاموش كرده و فيلتر را تخليه كنيد.

2.     شير چند حالته را جدا كنيد.

3.     روكش لوله را بپوشانيد.

4.     شن و ماسه قديمي را خارج كنيد.

5.     مخزن و مواد جانبي را بشوييد.

6.     مخزن را با آب پر كنيد.

7.     افزودن شن و ماسه جديد

8.     مخزن را پر كرده و اتصالات را دوباره جمع كنيد.

9.     شست و شوي فيلتر استخر

10.فيلتر را اجرا كنيد.

مزاياي فيلتر شني استخر

·        عمر طولاني و با دوام در طول زمان

·        هزينه كم تعمير و تعويض تجهيزات و قطعات

·        نصب تركيبي با ساير تجهيزات و لوازم هاي جانبي

·        استفاده موثر براي استخر هاي شنا با طراحي خاص

·        در مصرف برق و مواد شيميايي صرفه جويي مي شود.

·        قابل استفاده براي تمامي استخر ها به خصوص آن هايي كه حجم بالايي دارند.

بك واش فيلتر شني استخر

تميزي و نظافت فيلتر شني استخر، باعث عملكرد بهتر و درست‌ تر آن مي شود. همچنين سبب مي شود تا فيلتر شني استخر شما طول عمر بيشتري داشته باشيد. شست و شوي معكوس يا همان بك واش در فيلتر هاي شني و دياتومه براي تميزي فيلتر در نظر گرفته مي شود. اما در فيلتر هاي كارتريجي نيازي به بك واش نمي باشد و به صورت دستي و با يك شلنگ باغ قابل شست و شو مي باشد.

راهنماي انتخاب و خريد فيلتر شني استخر

انتخاب نوع فيلتر شني استخر نياز به بررسي و محاسبه دقيقي دارد تا ظرفيت مورد نياز آن متناسب با پروژه تعيين شود. پس يادتان باشد قبل از خريد اين دستگاه حتما با يك كارشناس سيستم هاي تصفيه آب استخر مشورت كنيد.

گروه توليدي و صنعتي مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمينه مشاوره خريد فيلتر شني استخر و نصب و راه اندازي بهترين سيستم هاي تبادل حرارتي، آماده ارائه انواع دستگاه هاي فيلتر شني استخر به مشتريان عزيز مي باشد.

مشاوره و سفارش فيلتر شني استخر

براي مشاوره و خريد فيلتر شني استخر مي توانيد با تيم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشيد .

شما مي توانيد از طراحي تا اجرا محصول مورد نظر و پشتيباني آن براي پروژه هاي بزرگ را به ما بسپاريد .

وب سايت شركت مهتاب گستر: https://cooling-tower.ir/

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

سپاس از سايت خوب يو آپلود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۵:۰۳ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

نكات كليدي پس از نصب سيستم RO صنعتي

هشت نكته كليدي كه پس از نصب سيستم RO صنعتي بايد آن را بدانيد.

نكته اول: چه مواردي براي بهره ‌برداري و نگهداري از سيستم RO صنعتي ضروري است؟

پس از نصب دستگاه تصفيه آب صنعتي و انجام اقدامات لازم براي راه اندازي و شروع به كار دستگاه، سيستم به صورت خودكار به كار خود ادامه مي دهد. با توجه به شرايط تعيين شده در زمان طراحي و نصب دستگاه، هنگامي كه سطح آب تصفيه شده در مخزن ذخيره دستگاه به سطح تعيين شده رسيد، تجهيزات كنترلي موجود دستگاه را خاموش كرده و پس از مصرف آب ذخيره شده مجددا دستگاه به صورت خودكار شروع به كار مي كند.

فراموش نكنيد در صورتي كه سيستم RO صنعتي قرار است به هر دليلي براي مدت زمان 72 ساعت يا بيش تر خاموش شده و مورد استفاده قرار نگيرد، حتما ممبران هاي RO را داخل محلول 2 درصد هيدروژن پراكسيد نگهداري كنيد.

حتما سيستم RO صنعتي را به صورت روزانه برررسي كنيد و پارامتر هاي مهمي مانند فشار و دبي آب را در جايي ياد داشت و ثبت كنيد تا در صورت ايجاد برخي از تغييرات در حجم جريان و يا فشار از عملكرد سيستم آگاه شويد. در صورت تغييرات قابل توجه در هر يك از پارامتر ها، حتما از راهنمايي كارشناسان مجرب براي رفع ايرادات و مشكلات احتمالي دستگاه استفاده كنيد تا از آسيب به قطعات و هزينه هاي تعمير دستگاه جلوگيري كنيد.

نكته دوم: چه مواردي را بايد به هنگام نصب سيستم RO صنعتي در نظر داشت؟

پساب خروجي از دستگاه تصفيه آب RO صنعتي معمولا به انشعاب فاضلاب كه زير بالا ترين نقطه لوله هاي تحت فشار سيستم قرار دارد، متصل مي شود. اگر روي خط خروجي پساب، شير اتوماتيك يا فشار شكن قرار داده نشده باشد، باعث مي شود پس از خاموش شدن دستگاه، آب در لوله هاي خروجي به حركت خود ادامه ادامه داده و باعث ايجاد خلاء در سيستم RO صنعتي شود. خلاء ايجاد شده باعث تخليه آب داخل لوله هاي تحت فشار ممبران مي ‌شود. اگر از اتصالات ويكتاليك در نصب دستگاه استفاده شده باشد، به هوا اجازه عبور داده و هوا جايگزين آب در لوله‌ هاي تحت فشار ممبران مي ‌شود.

زماني كه سيستم RO صنعتي تخليه شد، هواي وارد شده به آن، باعث ورود باكتري ها و ساير آلودگي ها به سيستم مي شود كه با گذشت زمان باعث ايجاد رسوب بر روي ممبران ها خواهد شد. در اين شرايط با روشن شدن مجدد دستگاه، احتمال وارد شدن آسيب به پوشش فايبرگلاس و قسمت آنتي تلسكوپي انتهاي ممبران مي شود. براي رفع اين مشكل از يك شير يك طرفه استفاده مي شود، اين شير به صورتي تنظيم مي شود كه در فشار بين 1 تا 2 psi باز شود. اين شير روي خط خروجي پساب نصب شده و اجازه ورود هوا به سيستم را در زمان خلاء مي ‌دهد.

نكته سوم: شرايط نگهداري از سيستم RO صنعتي چيست؟

در نگهداري از سيستم هاي RO صنعتي عوامل و شرايط مختلفي تاثير گذار هستند. مهم ترين اين عوامل شامل موارد زير مي باشند:

·        دماي مناسب

نرخ آب عبوري از ممبران RO در سيستم RO صنعتي به شدت تابع دما مي باشد. آب گرم نسبت به آب سرد با سرعت بيش تري از ممبران عبور مي كند. به همين دليل در آب شيرين كن هاي صنعتي مقياس بزرگ از موتورهاي فركانس متغير (VFD) استفاده مي شود تا بتوان سرعت عبور آب از ممبران ها در دما هاي مختلف را تقريبا ثابت نگه داشت.

·        شستشوي دوره اي ممبران ها (CIP)

وجود عواملي مانند فلزات، رسوبات معدني، مواد آلي و عوامل بيولوژيكي در آب ورودي به ممبران ها باعث تشكيل رسوب و گرفتگي منافذ لايه هاي غشاي ممبران مي شود.

·        جلوگيري از ورود گل و لاي

وجود ذرات معلق بيش از اندازه و يا گل و لاي در آب ورودي باعث مي شود ممبران ها نياز به شستشو مكرر پيدا كنند و يا حتي خراب شوند. اگر ميزان گل و لاي در آب ورودي به سيستم RO صنعتي زياد باشد، امكان نياز به استفاده از مواد منعقد كننده در بخش پيش تصفيه سيستم RO صنعتي وجود خواهد داشت.

·        عدم ورود كلر

وجود كلر در آب ورودي باعث آسيب رساندن و اكسيد شدن لايه هاي ممبران RO صنعتي مي شود. براي حذف كلر از آب ورودي قبل از واحد RO از تزريق سديم متا بي سولفيت (SMBS) با دوز مناسب مي توان استفاده كرد.

·        عدم وجود سيليس بيش از حد مجاز در آب ورودي

وجود سيليس بيش از حد در آب ورودي باعث رسوب گذاري و گرفتگي لايه هاي ممبران RO مي شود.

·        استفاده از اپراتور مجرب

مهم ترين عامل بعد از نصب و موقع استفاده از سيستم RO صنعتي، آموزش نكات لازم براي بهره برداري از دستگاه به اپراتور آن مي باشد.

·        عدم برگشت بيش از اندازه آب دور ريز به سيستم براي تصفيه مجدد

·        تعويض منظم و به موقع فيلتر هاي پيش تصفيه

·        بك واش دوره اي و منظم پيش تصفيه (فيلتر هاي شني و كربني)

نكته چهارم: آيا از رايج ‌ترين خطا هاي سيستم RO صنعتي خبر داريد؟

در طول مدت زمان عملكرد سيستم RO صنعتي ممكن است به دلايل مختلف خطا ها و ايرادات در روند كار و يا قطعات دستگاه به وجود آيد. برخي از متداول ترين اين خطا هاي احتمالي شامل موارد زير مي باشند:

·        روشن نماندن پمپ  RO

·        كار كردن پمپ و عدم توليد آب

·        عدم توليد آب كافي توسط واحد  RO

·        توليد بيش از حد آب توسط واحد  RO

·        بالا بودن TDS آب تصفيه شده خروجي از دستگاه

نكته پنجم: واحد پيش تصفيه سيستم RO صنعتي شامل چه مراحلي است؟

واحد پيش تصفيه سيستم RO صنعتي شامل واحد كلرزني، تزريق متا بي سولفيت سديم  (SMBS)، واحد سيستم تزريق اسيد، واحد فيلتر شني، واحد فيلتر كربني، تزريق آنتي اسكالانت و فيلتر هاي كارتريجي مي باشد.

·        كلرزني

كلرزني براي گند زدايي آب استفاده مي شود و هدف آن از بين بردن عامل هاي ميكروبي، بيماري زا، جلوگيري از رشد ميكروب ها، كنترل ميكرو ارگانيسم هاي مزاحم و اكسيداسيون مواد آلي مي باشد.

·        تزريق متا بي سولفيت سديم (SMBS)

مواد اكسيد كننده اي مانند كلر و ازن كه اكسيد كننده هاي قوي هستند در پيش تصفيه سيستم RO صنعتي استفاده مي شوند.

·        تزريق اسيد

سيستم تزريق اسيد در سيستم هاي RO صنعتي براي تنظيم PH آب مورد استفاده قرار مي گيرد.

·        فيلتر شني

فيلتر هاي شني براي كاهش كدورت و حذف كلوئيد ها طراحي شده اند. كدورت جريان آب ورودي به واحد پيش تصفيه سيستم RO صنعتي، حداكثر مي تواند 10 NTU باشد.

·        فيلتر كربني

فيلتر كربني حاوي كربن فعال براي حذف مواد آلي معلق و محلول، مواد اكسيد كننده و بخشي از فلزات سنگين استفاده مي شود.

·        سيستم تزريق آنتي اسكالانت

آنتي اسكالانت براي به حداقل رساندن تشكيل رسوب بر روي سطح غشاي ممبران RO و جلوگيري از مسدود شدن منافذ لايه هاي آن استفاده مي شود. توصيه مي شود در خصوص دوز مناسب آنتي اسكالانت از راهنمايي كارشناسان مجرب مجموعه آبين استفاده كنيد.

·        فيلتر كارتريجي يا PP

فيلتر هاي كارتريجي در سيستم هاي RO صنعتي قبل از ممبران RO نصب مي شوند تا از ورود ذرات معلق به ممبران و انسداد منافذ لايه هاي آن جلوگيري كنند.

نكته ششم: سيستم RO صنعتي از چه قطعاتي تشكيل شده؟

·        پمپ RO

پر استفاده ‌ترين پمپ براي آب ورودي به و سيستم RO صنعتي، پمپ سانتريفيوژ طبقاتي مي باشد. اين پمپ از اجزاي اصلي يك سيستم RO صنعتي محسوب مي شود كه فشار لازم براي عملكرد مناسب فرايند اسمز معكوس در ممبران RO را تامين مي كند.

·        پرشروسل (محفظه ممبران)

پرشروسل محفظه اي است كه ممبران در آن قرار مي گيرد و با توجه به ظرفيت و كاربرد سيستم تصفيه آب مي توان از پرشروسل هاي 1 المانه (با قابليت نصب يك ممبران) تا 6 المانه (با قابليت نصب 6 ممبران) استفاده كرد.

·        ممبران RO

اصلي ترين بخش يك سيستم RO صنعتي، فيلتر ممبران آن مي باشد. اين فيلتر با استفاده از غشاء هاي نيمه تراوا كليه جامدات محلول در آب (TDS) آب را حذف كرده و آبي خالص را توليد و تامين مي كند.

·        سيستم شستشوي اتوماتيك ممبران (CIP)

براي جلوگيري از تشكيل رسوب بر روي غشاء ممبران بايد در بازه هاي زماني منظم، شستشوي ممبران به صورت اتوماتيك انجام شود. سيستم CIP از يك شير برقي و مخزن متناسب با ظرفيت دستگاه تشكيل شده است.

·        شير ميكس

اين شير با اضافه كردن آب خام به آب تصفيه شده باعث تنظيم TDS آب مي شود.

نكته هفتم: با تجهيزات اندازه ‌گيري سيستم RO صنعتي آشنا شويد.

·        شير هاي كنترل

در سيستم هاي RO صنعتي براي كنترل دبي آب از دو شير كنترل دور ريز، براي تنظيم فشار ممبران و دبي دور ريز و شير آب برگشتي براي كنترل و برگرداندن بخشي از آب دور ريز به ابتداي خط تصفيه آب استفاده مي شود.

·        فلومتر ها

در قسمت هاي مختلف سيستم RO صنعتي از فلومتر ها براي مشخص شدن دبي آب در آن نقطه استفاده مي ‌شود. اين نقاط شامل موارد زير مي باشند:

دبي آب توليدي: مقدار دبي آب تصفيه شده توسط سيستم RO صنعتي

دبي آب دور ريز: مقدار دبي آب دور ريز خروجي از دستگاه تصفيه آب صنعتي

دبي آب برگشتي: مقدار دبي آب برگشتي براي بازيابي توسط سيستم RO صنعتي

گيج هاي فشار: از گيج فشار براي اندازه گيري فشار در قسمت هاي مختلف دستگاه تصفيه آب صنعتي استفاده مي شود.

·        TDS متر

سختي سنج دستگاهي است براي اندازه گيري كليه جامدات محلول (TDS) آب تصفيه شده توسط دستگاه كه در مسير آب توليدي نصب مي شود.

·        تانك ذخيره و فلوتر

براي سهولت در اپراتوري سيستم RO صنعتي در مدار برق دستگاه از گزينه اي به نام تانك فول استفاده مي شود.

نكته هشتم: ممبران ‌هاي سيستم RO صنعتي را با چه موادي شستشو دهيم؟

مواد معدني، بيولوژيكي، ذرات كلوئيدي و مواد آلي در اغلب موارد باعث گرفتگي ممبران هاي RO مي شوند. بنابر اين براي جلوگيري از گرفتگي منافذ غشاي ممبران هاي RO و كاهش طول عمر آن ها، شستشوي ممبران ها انجام مي شود.

در صورت به وجود آمدن هر يك از شرايط زير، ممبران هاي RO بايد با مواد شميايي مناسب شستشو شوند:

·        افزايش مقدار نرمال عبور نمك و TDS آب به ميزان 5 تا 10 درصد

·        كاهش جريان نرمال آب تصفيه شده خروجي از سيستم به ميزان 10 درصد

·        افزايش ميزان افت فشار نرمال شده به ميزان 10 تا 15 درصد (تفاضل فشار آب ورودي و فشار پساب)

شوينده هاي اسيدي براي شستشوي ممبران ها

براي شستشوي نمك هاي غير آلي مانند سولفات باريم (BaSO4 )، سولفات كلسيم (CaSO4)، كلسيم كربنات (CaCO3) و همچنين اكسيد فلزاتي مانند آهن از لايه هاي ممبران هاي RO از محلول هاي شوينده اسيدي استفاده مي شود.

برخي از مواد شوينده اسيدي عبارت است از:

·        محلول 0.2 درصد سولفاميك اسيد

·        محلول 1 درصد سديم هيدرو سولفيد

·        محلول 0.2 درصد هيدروكلريك اسيد  (HCL)

·        محلول 0.5 درصد فسفريك اسيد  (H3PO4)

شوينده هاي قليايي براي شستشوي ممبران ها

براي شستشو و حذف سيليس و مواد آلي از لايه هاي ممبران سيستم RO صنعتي از محلول هاي شستشوي قليايي استفاده مي شود.

رايج ترين محلول هاي شستشو دهنده قليايي ممبران عبارت است از:

·        محلول 0.1 درصد سديم هيدروكسيد  (NaOH)

·        محلول 0.1 درصد سديم هيدروكسيد (NaOH) و 5 درصد نمك سديم حاصل از دودسيل سولفات

·   محلول 0.1 درصد سديم هيدروكسيد (NaOH) و 1 درصد نمك تتراسديم حاصل از اتيلن ديامين تترا استيك اسيد

·   محلول 1 درصد سديم تري فسفات (STP)، 1 درصد تري سديم فسفات و 1 درصد تترا سديم حاصل از اتيلن ديامين تترا استيك اسيد PH مربوط به محلول هاي قليايي شستشوي ممبران بايد در حدود 12 و دماي آن ها بايد كم تر از 30 درجه سانتي گراد باشد.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۴۲:۳۴ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)