تجهیزات تولیدی مجموعه مهتاب گستر تجهیزات تولیدی مجموعه مهتاب گستر .

تجهیزات تولیدی مجموعه مهتاب گستر

همه چیز در مورد برج خنک کننده

برج خنک کننده

امروزه کلیه تاسیسات صنعتی و همچنین تاسیسات تهویه مطبوع، تبرید یا تولید انرژی با انتشار گرما همراه هستند. به طور معمول، این گرمای تولید شده باید از سیستم دفع شود.

برج خنک کننده یا همان کولینگ تاور به دستگاهی گفته می شود که برای خنک کردن آب هایی که جهت گرما گیری از واحد گرمازا در دستگاه هایی که تولید گرما دارند و گرمای آن باید از سیستم دفع شود، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت برج خنک کننده یک دستگاه حذف کننده حرارت می باشد.

برج های خنک کننده از نظر جهت جریان هوا در سه دسته جریان مخالف، جریان متقاطع و جریان موافق، طبقه بندی می شوند. به نوع اتلاف گرما در برج خنک کننده «تبخیر» می گویند.

نحوه کارکرد برج خنک کننده

آب گرم شده توسط یک فرآیند صنعتی یا در کندانسور تهویه مطبوع، از طریق لوله ها به برج خنک کننده پمپ می شود.

آبی که از طریق نازل ها به داخل پکینگ های کولینگ تاور پاشیده می شود جریان آن را کند می کند و تا حد امکان سطح آب را برای حداکثر قرار گرفتن در معرض هوا قرار می دهد.

هنگامی که آب از طریق برج خنک کننده جریان می یابد، با هوا تماس پیدا می کند. این تماس توسط یک فن با موتور الکتریکی از داخل برج کشیده می شود.

هنگامی که آب و هوا به هم می رسند، مقدار کمی آب تبخیر شده و پدیده خنک کنندگی ایجاد می شود. سپس آب خنک شده به کندانسور یا واحد تهویه پمپ می شود که در آنجا گرما را جذب می کند. سپس مجدداً برای خنک کردن به برج خنک کننده پمپ می شود. این حلقه بار ها و بار ها تکرار می شود تا تجهیزات یا کندانسور گرم شده را به طور مداوم خنک نگه دارد.

وظیفه برج خنک کننده در سیستم تبرید

وظیفه برج خنک کننده در سیستم تبرید، فشار دادن گرمای نهایی در چرخه تبادل حرارت است. مبرد متراکم می شود، سپس آب خنک به سیستم برگردانده می شود تا دستگاه ها و فرایند های صنعتی خنک شوند.

برج خنک کننده به دلیل توانایی دفع گرما توسط انتقال حرارت و تبخیر، عملکرد پایدارتری نسبت به روش دفع گرما توسط توربین های بادی دارد و در نتیجه ظرفیت خنک کنندگی آب بالا و مناسب برای نیاز های خاص است. این دستگاه به طور خاص، در مناطق شمالی و مرکزی کشور ما بسیار کارآمد خواهد بود.

این سیستم خنک کننده بر چیدمان تجهیزات تاثیری ندارد. زیرا کاربران بسته به وزن و اندازه برج خنک کننده می توانند آن ها را در موقعیت های مختلفی روی زمین یا حتی روی سقف نصب و راه اندازی کنند.

طبقه بندی برج خنک کننده

برج های خنک کننده در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند. شناخت انواع مختلف به همراه مزایا و محدودیت های آن ها، هنگام تعیین برج خنک کننده مناسب برای یک پروژه امر بسیار مهمی است که مهندسان باید به آن توجه نمایند.

سیستم های برج خنک کننده اغلب برای فرآیند های صنعتی بسیار مهم هستند. این سازه های استوانه ای بلند، مسئول خنک کردن آب تولید شده از سیستم های تهویه مطبوع یا فرآیند های تاسیساتی و صنعتی هستند. آن ها بر اساس الگوی طبیعی یا مکانیکی و جهت جریان هوا در انواع مختفی طبقه بندی می شوند.

جنس برج خنک کننده

با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه به جای برج های خنک کن چوبی و فلزی از فایبرگلاس استفاده می شود، زیرا در مقابل رطوبت و خوردگی و نور افتاب بسیار مقاوم هستند و قطعات فایبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحکام خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان دچار شکست نخواهند شد و همچنین فایبرگلاس دارای وزن کم تری نسبت به فلز می باشد، در استحکام و مقاومت با آن برابری می کند و در برابر زنگ زدگی و خوردگی به شدت مقاوم می باشد، فایبرگلاس تا حدودی انعطاف پذیر و قابل ترمیم است و عمر و دوام طولانی تری نسبت به فلز دارد.

اجزای اصلی برج خنک کننده

اجزای اصلی برج خنک کننده به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:

·        بدنه

·        حوضچه آب

·        سیستم توزیع آب

·        سیستم انتقال هوا

·        المان های انتقال حرارت

کاربرد برج خنک کننده چیست؟

برج های خنک کننده تبخیری هنوز هم متداول ترین تجهیزات خنک کننده در هر دو سیستم تهویه مطبوعو مهم تر از همه، محیط های صنعتی می باشند. در واقع برج های خنک کننده به بهبود بهره وری و افزایش راندمان کاری کمک می کنند. این سیستم ها به طور خاص در موارد زیر استفاده و بهره برداری می شوند:

·        نیروگاه های هسته ای، حرارتی، زمین گرمایی و زغال سنگ

·        کارخانه های نفت و گاز (معمولاً از برج های خنک کننده صنعتی بزرگ استفاده می شود.)

·        تولید پلاستیک و عملیات حرارتی فلزات (همانند کارخانه های فولادسازی و ریخته گری)

·        سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان های عمرانی و صنعتی

·        صنایع غذایی (شامل منجمد کردن غذا های دریایی، محصولات کشاورزی، گوشت، مرغ و ...)

·        صنعت برق (حمایت از صنعت برق برای تولید دستگاه های تهویه مطبوع و ...)

·        متالورژی (شامل ماشین های خنک کننده ای که فولاد، مس، آلومینیوم و ... تولید می کنند.)

علاوه بر موارد فوق، از برج خنک کننده در زمینه های دیگری نیز استفاده می شود.

محاسبات برج خنک کننده

محاسبات برج خنک کننده شامل محاسبه ظرفیت برودتی، راندمان و آب جبرانی در برج خنک کننده هست که مبنای اصلی طراحی کولینگ تاور به حساب میاد. انجام دقیق محاسبات در برج خنک کننده، فرصتی است جهت انتخاب صحیح و درست نوع برج خنک ‌کننده، محاسبه ظرفیت برودتی مناسب و برآورد میزان مصرف آب برج خنک کاری. انجام صحیح محاسبات باعث عملکرد بهتر برج خنک کننده می شود و در نتیجه کارکرد خوب در این تجهیز سایر دستگاه هایی که با خنک کن سرد می ‌شود و کارکرد بهتری هم دارد.

محل نصب برج خنک کننده

برج خنک کننده که به عنوان منبع خنک کننده نیز شناخته می شود، به صورت مکعبی و گرد یا مخروطی طراحی و تولید می شوند که بسته به محل نصب و نیاز کاربری می توانیم برج خنک کننده مکعبی یا مخروطی را متناسب با موقعیت و زمین انتخاب و نصب نمایید.

نکات مهم در انتخاب برج خنک کننده

انتخاب برج خنک کننده وابسته به تعیین چهار عامل می باشد، که عبارت است از:

1.     دبی آبی که باید سرد شود.

2.     دمای آب ورودی به برج خنک کننده

3.     دمای آب خروجی از برج خنک کننده

4.     دمای مرطوب هوای ورودی به برج خنک کننده

برج خنک کننده وظیفه دفع کردن گرمای حاصل از چرخه سیستم سرمایش را بر عهده دارد و از آنجا که برج ‌های خنک کننده بر مبنای سیستم سرمایش تبخیری عمل می کنند با افزایش دمای مرطوب ظرفیت برج خنک کننده در خارج کردن گرمای حاصل از چرخه سرمایش، کاهش می ‌یابد.

راهنمای انتخاب و خرید برج خنک کننده

انتخاب نوع دستگاه برج خنک کننده نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با پروژه تعیین شود. پس یادتان باشد قبل از خرید این دستگاه حتما با یک کارشناس سیستم های تهویه مطبوع مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید برج خنک کننده و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تبادل حرارتی، آماده ارائه انواع دستگاه های برج خنک کننده به مشتریان عزیز می باشد.

مشاوره و سفارش دستگاه برج خنک کننده

برای مشاوره و خرید برج خنک کننده می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

تلفن: 66706377 و 66709528


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۰:۰۴ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده